معنای لوگو چیست ؟ تفاوت لوگو و برند چیست ؟ مقاله جامع لوگو چیست ؟🟩

لوگو در بروشور

با سلام . من حامد ایرانمنش هستم از تیم وکتور سرا . شاید برای شما هم این سوال پیش بیاد که معنای لوگو چیست ؟ و ذهن شمارو هم درگیر کرده باشه . توی این مقاله قصد داریم به این سوالات بپردازیم که لوگو چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

 معنای لوگو  چیست ؟

اگر به صورت کلی و خلاصه بگیم :

لوگو وظیفه دارد با معنی و یا مفهوم کلیه خدمات و یا سرویس های یک شرکت یا کمپانی را در چشم بیننده تداعی کند .در بعضی مواقع هیچ آثاری از نام شرکت در طراحی و لوگو وجود ندارد،به عبارت دیگه تنها رد پا برای شناسایی و نشانه گذاری یک کسب و کار و یا شرکت همین لوگو است.

چرا طراحی لوگو اولین قدم برای راه اندازی یک کسب و کار است؟

دلایل مختلفی را برای این سوال می توان آورد ولی  لوگو در تمام مراحل تبلیغات یک  محصول یا شرکت خاص وجود دارد مثل سربرگ کارت ویزیت جاکلیدی بیلبوردها بنرها و هر آنچه لازم داشته باشد یک شرکت از خود نمایش بدهد نیازمند لوگو است

یک لوگو هیچ وقت از بین نمی رود به خصوص اینکه با تاثیر گذاری طولانی مدت در ذهن مخاطب همیشه و همه جا نشان از از خدمات و یا محصولات آن شرکت صاحب لوگو قرار می گیرد.

به طور مثال اگه به تاریخچه کمپانی های بزرگ مثل اپل و یا کوکاکولا نگاهی بندازیم ، متوجه خواهیم شد  که در طول تاریخ یک شکل بودند و تغییرات چندانی نداشتند.

شما باید در طراحی و یا انتخاب لوگوی خود دقت کنید زیرا که با تغییر نشان و یا رنگ لوگوی خود در طول فعالیت حرفه ای خود باعث می شود لوگوی جدید فراموش و لوگوی قدیمی همچنان در ذهن مشتری نقش بسته باشد این می تواند اثر منفی در فروش شما داشته باشد.

طراحی لوگو

اصولی که باید برای طراحی و یا انتخاب یک لوگو را رعایت کرد چیست؟

  • اولین اصل سادگی لوگو است،

مهمترین شاخصه لوگو برای نقش بستن در ذهن مخاطب سادگی آن است سادگی لوگو و تک رنگ بودن آن می تواند منحصر به فرد بودن محصولات شما رو به رخ مخاطب بکشد مثل برندای مانند اپل سامسونگ که سادگی و در عین حال زیبایی آن ها همیشه و همه جا به یاد مخاطب می ماند،در نظر داشته باشید این سادگی نباید به معنی این باشد که لوگو محتوایی دیگری ندارد یک لوگو که در اختیار کمپانی های بزرگ می باشد در عین سادگی یک مفهوم بسیار پیچیده در خود گنجانده است.

لوگوی شما باید کاملاً با مدل شغل شما همخوانی داشته باشه به گونه ای که شما فروشنده یک محصول الکترونیکی باشید لوگوی شما نباید تداعی مفهوم یک محصول غذایی باشد. جذابیت لوگو به نحوی باید باشد که بتواند شما و محصول و خدماتتان به خوبی نمایش دهد.

دیگر امروز طراحی هایی که که جذابیت خاصی ندارند برند و لوگو هایی که که مخاطب را به چالش نمی کشند طرفدار ندارن و زود فراموش می شوند،مخاطب امروز به خصوص مخاطب های آنلاین در فضای مجازی همیشه دنبال ایده های جذاب و روز می باشد.

  •  دومین اصل،اصل منحصر به فرد بودن لوگو است.

لوگوی چشم میتونید عوض کنید به همین دلیل لوگو باید کاملا منحصر به فرد و مختص شما باشد زیرا با تغییر آن اصل حرفه شما نیز تغییر میکند.

شما اجازه دارید از لوگوهای دیگران ایده را بگیرید اما هیچ وقت ندارید از لوگوی دیگران استفاده و یا کپی برداری کنید این اصل برای لوگو شما نیز صدق می کند،معنی هیچ کس و هیچ طراحی حق کپی کردن از لوگوی شما را ندارد.

برای طراحی و یا انتخاب بهترین لوگو ، شما باید از یک دیزاینر حرفه ای مشاوره بگیرید. اما لزوماً همان مشاور نباید طراح شما باشد زیرا نمونه‌کارها برای انتخاب طراح می تواند یک اصل محسوب شوند.

منحصر بفرد بودن لوگو
  • اصل سوم مفهوم و محتوا هر لوگو است

اگر یک جمله در دنیا باشد که مفهوم تمامی اهداف شرکت و یا خدمات شما را ذکر کنید چی میتواند باشد؟

پس بهترین راه این است تمام جملات مفهومی شرکت و یا خدمات خود را بر روی کاغذ پیاده کنید ، شاید لوگوی شما در دل این جملات باشد.

در این میان یک سوال پیش می آید ، آیا لوگوی ما میتواند اسم ما باشد؟

همونجور که می دانید خیلی از لوگوهای دنیا نام مخترع و یا موسس آن شرکت می باشد،ایرادی ندارد زیرا که خود آن شخص حکم یک لوگو را دارد.

اما مفهوم لوگو هایی که نام موسس و یا مخترع آن خدمات نیستند ، پس چه مفهومی در پشت آنها پنهان شده است؟ لوگوی مثل سیب شرکت اپل و یا تیک شرکت نایک،

برای پاسخ باید با فرآیند نامگذاری آشنا بشویم ،همان طور که اطلاع دارید برای تاثیر گذاری در بازار و فراید بالا بردن فروش ، انتخاب نام مناسب و مطلوب است ، نام می‌تواند اطلاعات زیادی را  به مشتری بدهد ، اطلاعاتی مثل قدمت تاسیس شرکت  ، داخلی یا خارجی بودن آن ، تولید محصولات گران قیمت یا ارزان ؟کیفیت محصولات و خیلی اطلاعات دیگر …

تعاریف اصلی شناخت لوگو

نام و نشان: عبارت است از یکنام و یا یک نشانه و یا ترکیبی از آن دو که معرف یک خدمات و یا کالایی می باشد

آرم : اون بخشی از مارک کالا که قابل مشاهده است اما قابل تشخیص نیست مثل آرم فیلم که نشانگر نام کفش ملی است.

علامت تجاری: یک علامت یا نشانه ای که از حمایت قانونی برخوردار است،علامت تجاری حافظه حقوق تجاری صاحب علامت و یا شرکت می باشد و تمام این حقوق متعلق به او ثبت می گردد.

حق چاپ و انتشار: عبارت از حق قانونی چاپ و یا نشر و یا فروش یک محصول ادبی فرهنگی و یا خدماتی مختص به صاحب اثر.

تفاوت برند با لوگو در چیست ؟

لوگو چیست

خیلی  از افراد تصور میکنند که برند همان لوگو و یا لوگو ،برند یک شرکت است در حالیکه اگه دقیق تر بخواهیم توضیح دهیم ، لوگو مشخصه اصلی از یک برند است، یک برند بین المللی دارای لوگوی مجزا می باشد که نشانگر مشخصات بصری گرافیکی خدمات و یا کالای آن برند اصلی است.

چرا اپل یکی از بزرگ‌ترین برندها در بین رقبای خود میباشد و لوگوی آن همان سیب معروف است، لوگو مجموعه از متن های تایپوگرافی و یا تصاویری رنگی با گرافیک می باشد. در عوض برند یک هویت غالب در پشت افکار و اندیشه هاست. قطعاً این دو  مفهوم از هم جدا هستند ولی در کنار هم یک تکامل بی نظیر تشکیل می‌دهند.

قطعاً هر شرکت برای شروع کار خود ابتدا یک لوگو ، آرم و یا به زبان فارسی یک سمبل برای خود تهیه می کند تا در دراز مدت با پیشرفتهای فناوری و گسترش شبکه های تبلیغاتی خود به هر نحو چه با کیفیت محصول و یا با هزینه هایی که اضافه تبلیغاتی تبدیل به یک برند بزرگ تجاری شود.

امکان دریافت مشاوره در زمینه طراحی لگو و برندینگ توسط تیم وکتور سرا

وکتور سرا

وکتور سرا مرجع تخصصی تولید و انتشار فایل های وکتوری و لایه باز. با سابقه 13 ساله در این زمینه با هدف خدمت به کاربران

بالاترین کیفیت محصولات

بالاترین امنیت خرید

خرید و دانلود آنی

پشتیبانی بسیار سریع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست